Face Poser (část první)
23.01.2009 - 23:42,
(Autor: kardif)

Vytvoření vlastní zvukové stopy



Pro to aby jsme si vytvořili vlastní NPC, které bude vyslovovat vámi namluvený dabing použijeme nástroj zvaný Face Poser dále jen (FP). Ten je součástí balíku source SDK dodávaný s hrou Half-Life 2.

Nejprve budeme potřebovat nějaký program ve kterém si dialog namluvíme popř. upravíme k tomuto účelu můžeme použít program záznam zvuku, ten je součástí systému Windows. Dále můžeme využít programy jako je např. freeware program Audacity nebo program GoldWave. Všechny audio nahrávky by měli být ve formátu: .WAV na frekvenci 44100Hz a 16-bit PCM (4-bit Microsoft ADPCM).

Potřebné nástroje: k tomu aby jsme použily vlastní zvukovou nahrávku do programu FP budeme potřebovat nástroje pro převod počítačem generované výslovnosti a to konkrétně balík Microsoft Speech SDK 5.1 (ke stažení zde).

Po nahrátí vlastní zvukové stopy (vyvarujte se příliž dlouhým větám) si audio stopu uložíme do X:\Program Files\Steam\SteamApps\vasejmeno\half-life 2\hl2\sound nebo X:\Program Files\Steam\SteamApps\SourceMods\vasmod\sound podle toho jestli děláte vlastní mód.

Potom si otevřeme FP a načteme si model postavy, která nahrávku bude prezentovat jestli máme vytvořený vlastní model tím lépe Mrknutí (File-Load Model....) na 3D viewu se nám zobrazí model jestli nic nevidíme kliknem na druhou kartu dole vlevo. Dále si otevřeme kartu Phoneme Editor zde budeme provádět nejdůležitější operace, abychom vytvořili realisticky mluvící postavu !

Phonemestart


V Phoneme editoru kliknem na tlačítko Load a a najdeme si svou zvukovou nahrávku (editor by nás měl přímo nasměrovat do složky s audio nahrávkou nahrajeme jí do editoru a můžeme si jí přehrát tlačítkem Play a poslechnout si jestli je to ta správná, co chceme použít. Nyní dáme tlačítko Re-extract objeví se nám tabulka Word List Sentence: kam napíšeme to co jsme nahráli do audio nahrávky.

Wordlist


Potvrdíme Ok, v ideálním případě nám Phoneme Editor napíše v informační oblasti hlášku Last Extraction Result:successful to znamená že audio nahrávka souhlasí s tím co jsme napsali. Je tady ovšem jeden zásadní problém s češtinou, protože když něco namluvíte česky a napíšete tak to Microsoft Speech SDK 5.1 nepochopí protože je dělaný jen na anglofoní výslovnost ! většinou vám to bude psát: Last Extraction Result: results retrieved, but full recognition failed nebo v horším případě Last Extraction Result: an error occured during exctraction. Když nám to napíše zeleně successful většinou vše sedí jak má a nemusíme nic upravovat ručně ale většinou se budeme potkávat s těmi chybovými hláškami a namluvení (pohyby úst postavy) musíme nastavit krok po kroku. Nevím co si myslet/Nerozhodný. Když vám to napíše červeně chybu zkuste změnit napsanou větu ve Word List, například slovo rozkouskovat nebo jinak upravit, aby to PE alespoň trochu rozpoznal. Po rozpoznání najeťte myší do audio oblasti a přes pravé tl. myši vyvolejte nabídku a dejte Commit extraction tím se audio nahrávka dostane do editovatelného stavu.


Práce v Phoneme Editoru (PE)

Nejprve si vysvětlíme jak se PE ovládá

Klávesové zkratky:

ESCAPE
Jestli si přehráváte wav nahrávku touto klávesou ji zastavíte jinak klávesou rušíte veškeré výběry
PGUP/PGDN
Pohybuje pracovním zeleným označením buď do slovní oblasti (PGUP) nebo fonémové oblasti (PGDN). Všiměte si přepínáním kláves světle zeleného řádku. Vím jednodušeji to přehodíte kliknutím myši na požadovaný řádek ovšem pokud se to naučíte klávesnicí budete pracovat mnohem rychleji !
Pravá/Levá šipka
pravou/levou šipkou pohybujete a vybíráte další nebo předchozí slovo nebo fonému. Pro fonémovou oblast platí jen výběr z hlásek nebo písmen označeného slova.

Tyto zkratky si pořádně prozkoušejte PGUP/PGDN a Pravá/Levá šipka když to uvidíte lépe pochopíte jak to funguje !

TAB/SHIFT + TAB
Můžete označovat slova použitím klávesy tab vpřed nebo zpátky shift+tab
SHIFT + Kurzorové klávesy
Pohybujte vybraným slovem nebo fonémem doprava nebo doleva CTRL + Kurzorové klávesy
Tímto změníte velikost slova nebo fonému
INSERT / SHIFT + INSERT
Klávesou insert vložíte nové slovo/foném doprava tzn. před vybrané slovo/foném, shift+insert doleva tzn. za vybrané slovo/foném
DELETE Vymažete vybrané slovo(a) (jestli vymažete celé slovo vymažou se i jednotlivé fonémy k tomu slovu) nebo můžete mazat jen jednotlivé fonémy
Klávesa dopředu nebo CTRL+ENTER
Editujeme vybrané slovo nebo foném
CTRL+Z
Undo neboli zpět
CTRL+Y
Redo neboli vpřed
SPACE
Přehraje výběr nebo celý wav soubor

phoenemeeditor1


PE se dá samozřejmě ovládat kombinací klavesnice a myši:

Levým tlačítkem myši označujete ale i editujete slova/fonémy tzn. můžete různě přetahovat, zkracovat, atd. v kombinaci s příslušnou klávesou
Pravým tlačítkem myši můžete vyvolat kontextovou nabídku s nástroji
Středním tlačítkem myši můžete vymezit oblast přehrávání znázorněnou modrým ohraničením to uděláte tak že kliknete na začátek, kde chcete vymezenou oblast mít necháte stistknuté a tahem vymezíte oblast. Vymezenou oblast zrušíte kliknutím středního tl. mimo vymezenou oblast
Rolováním středního tlačítka myši zůžujete nebo rozšiřujete pracovní oblast PE

Poznámka: v PE jsou dole na výběr dvě karty jedna je Phonemes a druhá Emphasis. Karta Phonemes je jasná s tou jsme doteď pracovali. Karta Emphasis slouží k jakémusi zdůraznění věty ale při bližším zkoumání této funkce jsem nepřišel na žádnou změnu nahrávky, autor tím asi myslel že by se v určité fázi nahrávka zesílila a tím by došlo k důrazu při určitém slovu. Dá se to ovládat ctrl+levé tl. přidáte bod a levým tl. po označení (bod zčervená) vytváříte taháním za body jakousi křivku důrazu.



Teď jsme si tak nějak vysvětlili jak se PE ovládá tak si svou nahrávku případně upravte aby souhlasila audio stopa s pohybem úst. Až budete s prací spokojeni tak si práci uložte tl. SaveChanges.

 

Napísať otázku k tutoriálu

Meno: Dátum:
Kontrolný kód : 5 + sedem =